In de Rotterdamse Europoort reden twee diesellocomotieven frontaal op elkaar. Een van de locomotieven trok een wagen met methylchloride. Beide machinisten en een rangeerder raakten gewond.
Bronnen
- "Drie gewonden bij treinbotsing in Rotterdam" (NRC Handelsblad, woensdag 28 januari 1987)
Vergelijkbare ongevallen
- De Horst 1945: Tussen Groesbeek en Kranenburg botste een trein met Engelse verlofgangers op een losse locomotief, die in tegengestelde richting reed. De machinist en de conducteur van de trein kwamen om het leven.
- Eijsden 1953: Op het emplacement van Eijsden botste een rangerende locomotief tegen een stilstaande reizigerstrein. Er vielen vijf gewonden.
- Halfweg 1944: Bij Halfweg reed een Duitse werkliedentrein uit Amsterdam in op een goederentrein uit Haarlem. Er vielen naar schatting 35 doden en 15 gewonden.
- Haarlem 1942: Bij een treinbotsing in Haarlem kwam één persoon om het leven.
- Heerde 1947: Bij station Heerde botste een reizigerstrein op een stilstaande goederentrein. Er vielen zes gewonden.
- Lage Zwaluwe 1881: In Lage Zwaluwe botste een sneltrein op een stilstaande goederentrein. Een conducteur kwam om het leven.
- Haarlem 1984: Op station Haarlem botste een motorpost frontaal op een diesellocomotief.
- Heiloo 1958: Op station Heiloo botste een lege trein achter op een stilstaande trein. Er vielen geen gewonden. De stationschef werd veroordeeld tot honderd gulden boete of 25 dagen hectenis voor zijn aandeel in het ongeluk.
- Leiden 2010: Op station Leiden botste een reizigerstrein op een stilstaande trein. Er vielen twintig gewonden.
- Roosendaal 2004: Op het station van Roosendaal botste een reizigerstrein op een rangerende locomotief. Er vielen tientallen gewonden. Na onderzoek bleek dat de machinist van de reizigerstrein twee seinen had gemist.
Andere ongevallen in de buurt
- Hoek van Holland 1978 (5 km): Bij station Hoek van Holland ontspoorde een reizigerstrein op een wissel. De voorste bak kantelde, waarbij drie passagiers gewond raakten. De trein ontspoorde omdat er tussendoor aan het wissel werd gewerkt.
- Maassluis 1956 (6 km): De boottrein van Amsterdam naar Hoek van Holland ontspoorde op een spoorbrug in Maassluis. De trein ramde bovenleidingportalen en een blokpost, maar er vielen slechts twee gewonden.
- Hoek van Holland 1914 (6 km): Op station Hoek van Holland weigerden de remmen van een binnenkomende reizigerstrein, die daarop door het stootjuk reed en het stationsgebouw inreed. In het gebouw raakten drie mensen gewond, op de trein liep de hoofdconducteur lichte verwondingen op.
- Hoek van Holland 1955 (7 km): Op station Hoek van Holland botste een reizigerstrein op een rangeerdeel, dat stilstond op een zijspoor. Vier mensen in de stilstaande trein raakten gewond. De reizigerstrein was door rood gereden.
- Maasvlakte 2012 (11 km): Op de Maasvlakte botsten twee goederentreinen op elkaar. Er raakte een machinist gewond. De botsing was veroorzaakt door de treindienstleider, die beide treinen toestemming had gegeven om naar hetzelfde spoor op te rijden.
- Botlek 1986 (11 km): Bij vertrek van het Rotterdamse rangeerterrein Botlek botste een goederentrein op een andere, binnenkomende goederentrein. Eén machinist kwam hierbij bekneld te zitten in zijn locomotief en overleed ter plaatse. De machinist van de andere trein raakte gewond. Er is geen uitgebreid onderzoek gedaan naar het ongeval, maar de plaatselijke politie verklaarde dat een verkeerde wisselstand het ongeluk waarschijnlijk had veroorzaakt.
- Botlek 1977 (11 km): In het Botlekgebied botste een diesellocomotief op een ertstrein, die getrokken werd door drie locomotieven. Twee locs ontspoorden, een machinist en een conducteur raakten gewond.
- Vlaardingen 1953 (12 km): Tussen Maassluis en Vlaardingen botste een reizigerstrein achterop een andere, stilstaande reizigerstrein. Er vielen slechts enkele gewonden. De achterste trein had door de dichte mist een onveilig sein gemist.
- Vlaardingen 1980 (13 km): In Vlaardingen reed een trein een open spoorbrug op. De trein ontspoorde en kwam boven het water te hangen. De machinist bleek door rood te zijn gereden.
- Schiedam 1943 (13 km): Een trein met arbeiders botste op betonnen tankversperringen, die als onderdeel van de Atlantikwall 's nachts het spoor versperden en 's ochtends normaal werden weggedraaid. Dit maal waren de versperringen niet weggedraaid. Twee passagiers kwamen om het leven.