Amersfoort 1942
maandag 19 januari 1942
Amersfoort (Utrecht)
aanrijding object, ontsporing
door materieeldefect, weersomstandigheden
1 gewonde
Op station Amersfoort schoot de trein uit Amsterdam door het stootjuk, doordat de remmen niet goed werkten. De locomotief vernielde een muurtje en kwam bij de trap tot stilstand. Eén reiziger werd geraakt door de instortende stationskap en raakte gewond.
Van een reizigerstrein uit de richting Amsterdam weigerden door de vrieskou de remmen bij het oprijden van een kopspoor in Amersfoort. De trein reed door het stootjuk, drukte de muren van de overkapping uit elkaar en reed het perron op, tot bij de trap. De stationskap stortte vervolgens in, waardoor één wachtende passagier werd verwond en naar het ziekenhuis moest worden afgevoerd.
Bronnen
- "Merkwaardig ongeval in het station te Amersfoort" (Utrechtsche Courant, dinsdag 20 januari 1942)
Vergelijkbare ongevallen
- Simpelveld 1910: Bij station Simpelveld botste een goederentrein op een stootjuk. De machinist kwam om het leven.
- Meppel 1949 (april): Een op drift geraakte goederentrein reed bij station Meppel door een stootjuk en belandde in het water. Er vielen geen gewonden.
- Hoek van Holland 1914: Op station Hoek van Holland weigerden de remmen van een binnenkomende reizigerstrein, die daarop door het stootjuk reed en het stationsgebouw inreed. In het gebouw raakten drie mensen gewond, op de trein liep de hoofdconducteur lichte verwondingen op.
- Vlissingen 1899: Op station Vlissingen schoot een trein door het stootjuk heen en boorde zich in het stationsgebouw. Er vielen drie doden.
- Zandvoort 1928: Op station Zandvoort reed een trein door het stootjuk en ramde het stationsgebouw. Er kwamen twee mensen om het leven.
- Oostdijk 1971: Tussen Oostdijk en Krabbendijke ontspoorde een Intercity, die met hoge snelheid tegen een vloeddeur was aangereden. De deur was losgeslagen in een storm. Er vielen 23 gewonden onder de treinpassagiers.
- Sloterdijk 1951: Bij station Sloterdijk ontspoorde en kantelde een reizigerstrein, door een defecte wielband. De materiële schade was groot, maar er vielen nauwelijks gewonden.
- Kampen 1977: Op het station van Kampen, een kopstation, schoot een reizigerstrein op hoge snelheid door het stootjuk en eindigde op het stationsplein. De machinist verklaarde dat zijn remmen dienst hadden geweigerd. Eén reizigster raakte licht gewond.
- Acht 1961: Bij Acht ontspoorde een goederentrein met gevaarlijke stoffen. Er raakte niemand gewond, maar de infrastructuur raakte zwaar beschadigd. De oorzaak van de ontsporing was een defect aan een van de wagens.
- Woerden 1936 (april): Bij Woerden ontspoorde een reizigerstrein door een defect aan een wiel. Er vielen drie gewonden.
Andere ongevallen in de buurt
- Amersfoort 1996 (0 km): Op station Amersfoort reed een passagierstrein door een stootjuk, het perron op. De machinist raakte lichtgewond.
- Amersfoort 1954 (0 km): Een goederentrein uit Utrecht botste op het emplacement van Amersfoort op een rangerende goederentrein. De machinist en de conducteur van de goederentrein uit Utrecht raakten lichtgewond.
- Amersfoort 1937 (0 km): Bij station Amersfoort botste een binnenkomende goederentrein op een stilstaande. Diverse wagens werden vernield, maar er vielen geen gewonden. De goederentrein had een veilig sein gekregen terwijl het aankomstspoor niet vrij was.
- Amersfoort 2004 (0 km): Op station Amersfoort botste een sneltrein op een rangerende trein. Er vielen geen gewonden.
- Amersfoort 2006 (0 km): Op station Amersfoort botste een reizigerstrein bij vertrek op een rangerende locomotief. Beide machinisten raakten gewond, evenals acht reizigers.
- Amersfoort 1955 (4 km): Bij Amersfoort reed een goederentrein achter op een andere goederentrein, waarschijnlijk na het passeren van een rood sein. Er vielen geen gewonden.
- Hooglanderveen 1975 (6 km): Op een onbewaakte overweg in Hooglanderveen werd een auto aangereden door een zandtrein. Alle vijf inzittenden van de auto kwamen om het leven.
- Baarn 1999 (8 km): Bij Baarn ontspoorde een reizigerstrein op een wissel door een defect in een van de wielen. Er vielen geen gewonden.
- Maarn 1939 (10 km): Bij station Maarn botste een reizigerstrein op een zandtrein, die door een onveilig sein was gereden. De hoofdgeleider van de zandtrein raakte zwaargewond.
- Maarsbergen 1865 (11 km): Doordat de machinist van een goederentrein in de mist een sein had gemist, botste hij op station Maarsbergen tegen een stilstaande goederentrein. Een aantal wagens ontspoorden, maar er vielen geen gewonden. De conducteur van de stilstaande trein had op de achterste wagen dienst moeten doen, maar had zich verslapen en ontsnapte daarmee aan de dood.