Hogebrug 1973
woensdag 4 april 1973
Hogebrug (Zuid-Holland)
botsing trein-trein, ontsporing
door defect sein
1 dode, 7 gewonden
Bij Hogebrug reed een trein van Gouda naar Utrecht achterop een stilstaande goederentrein. Enkele bakken van de reizigerstrein kantelden en de machinist kwam om het leven. Het ongeluk werd veroorzaakt doordat het rode sein, dat de reizigerstrein had moeten tegenhouden, gedoofd was.
Bronnen
- "Machinist omgekomen bij botsing" (De Waarheid, donderdag 5 april 1973)
Vergelijkbare ongevallen
- Dubbeldam 1970: Bij Dubbeldam botsten twee reizigerstreinen achterop elkaar. Een van de twee was zonder toestemming een gedoofd sein gepasseerd. Er vielen twintig gewonden.
- Boxtel 1942: Bij station Boxtel botsten twee goederentrein op elkaar. Doordat beide treinen slechts langzaam reden, bleef de schade beperkt. De oorzaak van de botsing zou een defect aan de wissels zijn geweest.
- Moerdijk 1857: In Moerdijk reed een locomotief van de kademuur af en belandde in het water. Er vielen geen gewonden.
- Veenendaal 1865: Op station Veenendaal botste een reizigerstrein op een rangerende goederentrein. Er vielen tien lichtgewonden. Het ongeluk werd veroorzaakt doordat een seinlicht was gedoofd.
- Holwerd 1948: Op het station van Holwerd reed een goederentrein op een aantal stilstaande goederenwagons. Eén persoon op de stilstaande trein kwam om het leven. De goederentrein was uit de rails gelopen, waarschijnlijk door de slechte staat van het spoor.
- Leidschendam 1948: Bij Leidschendam ontspoorde een reizigerstrein als gevolg van spoorspatting. De tegentrein uit Amsterdam botste tegen de ontspoorde trein. Er vielen geen gewonden.
- Maastricht 2006: Op station Maastricht botste een reizigerstrein op een andere, stilstaande trein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist verklaarde een black-out te hebben gehad, waardoor hij niet had geremd bij het combineren van de treinen.
- Nijmegen 1963: Op station Nijmegen botste een rangerende trein tegen een stilstaande reizigerstrein. Beide treinen werden deels uit de rails gedrukt, maar er raakte niemand gewond.
- Amsterdam 1958: Op Amsterdam Centraal botste een lege internationale trein, die naar een middenspoor werd gerangeerd, op een rangeerdeel dat op ditzelfde middenspoor achteruit reed. Er vielen geen gewonden.
- Arnhem 1943: Bij station Arnhem botste een reizigerstrein uit Nijmegen op een stilstaande goederentrein, beladen met koeien. Bij de ontsporing die volgde, vielen geen menselijke slachtoffers, maar er kwamen wel drie koeien om het leven.
Andere ongevallen in de buurt
- Hogebrug 1988 (1 km): Bij Hogebrug ontspoorde een Intercity na een aanrijding met een auto op een onbewaakte overweg. De bestuurder kwam om het leven.
- Papekop 1949 (4 km): Bij Oudewater reed een posttrein tegen een goederentrein op. De machinist van de posttrein was een stoptonend sein gepasseerd. Er vielen geen gewonden.
- Stolwijkersluis 1932 (5 km): Bij Stolwijkersluis vergat een machinist op een kruisende trein te wachten. Hij reed door, waardoor beide treinen frontaal botsten. Er vielen geen gewonden.
- Nieuwerbrug aan den Rijn 1902 (6 km): Bij Nieuwerbrug aan den Rijn reed een trein in het gat van een geopende brug. De conducteur kwam om het leven.
- Gouda 2008 (6 km): Op station Gouda drukten een Thalys en een ICM elkaar uit de rails. Bij de zijdelingse botsing raakte niemand gewond. De Intercity was door een rood sein gereden.
- Gouda 1870 (7 km): Op station Gouda kwam een reizigerstrein uit Amsterdam op een verkeerd spoor terecht en botste tegen een stilstaande locomotief. De machinist viel van de bok en raakte lichtgewond, evenals een reizigster.
- Gouda 1941 (7 km): Bij het binnenrijden van het station van Gouda botste een reizigerstrein uit Utrecht op een stilstaande trein in de richting van Rotterdam. Hoewel de cabine van de eerste trein in elkaar werd gedrukt, vielen daar geen gewonden. Wel raakten dertien reizigers licht gewond.
- Gouda 1951 (7 km): Op station Gouda botste een sneltrein op een stilstaande trein. De machinist en een passagier kwamen om het leven. De machinist zou niet op tijd hebben kunnen remmen.
- Gouda 1873 (7 km): Op station Gouda botste de reizigerstrein uit Den Haag -- waarin Prins Hendrik reisde -- tegen de stilstaande trein uit Rotterdam. Er viel één dode. De oorzaak was een verkeerde wisselstand, waarvoor de wisselwachter werd ontslagen en veroordeeld tot acht maanden gevangenisstraf.
- Gouda 1953 (8 km): Op het traject van Gouda naar Alphen aan de Rijn botste een losse locomotief op een tegemoetkomende reizigerstrein. Hiervan kwam de machinist om het leven. De loc was door een onveilig sein gereden.