Rotterdam 1881
maandag 3 oktober 1881
Rotterdam (Zuid-Holland)
botsing trein-trein, ontsporing
door verkeerde wisselstand
2 doden, 6 gewonden
Bij station Rotterdam Delftsche Poort reed een reizigerstrein in op een stilstaande goederentrein. Twee reizigers kwamen om het leven. De reizigerstrein was door een verkeerde wisselstand het goederenterrein op gereden.
e treindienstleider van station Delftsche Poort had een voorman opgedragen om een wissel te laten omleggen door een wisselwachter. Om onbekende redenen bracht de voorman het bericht echter niet over, waardoor voor trein 31 uit Amsterdam het wissel verkeerd lag en de trein een goederenspoor opreed. Daar stond een locomotief met een bagagewagon, waar de reizigerstrein vol in reed.
Door de klap liepen twee bagagewagons en drie reizigerswagons van de reizigerstrein uit het spoor en werden de houten wagons verbrijzeld. Twee passagiers waren op slag dood en een aantal raakten zwaar gewond.
Bronnen
- "Spoorweg-Berichten" (De Grondwet, donderdag 6 oktober 1881)
Vergelijkbare ongevallen
- Botlek 1986: Bij vertrek van het Rotterdamse rangeerterrein Botlek botste een goederentrein op een andere, binnenkomende goederentrein. Eén machinist kwam hierbij bekneld te zitten in zijn locomotief en overleed ter plaatse. De machinist van de andere trein raakte gewond. Er is geen uitgebreid onderzoek gedaan naar het ongeval, maar de plaatselijke politie verklaarde dat een verkeerde wisselstand het ongeluk waarschijnlijk had veroorzaakt.
- Geldermalsen 1939: Op station Geldermalsen reed een reizigerstrein door een verkeerde wisselstand een spoor op waar een andere reizigerstrein stilstond. Bij de botsing raakte een conducteur licht gewond.
- Dordrecht 1955: Bij station Dordrecht kwamen twee goederentreinen op hetzelfde spoor terecht, waarna ze botsten. Er vielen geen gewonden.
- Watergraafsmeer 1939: Op de Watergraafsmeer botste, vermoedelijk door een verkeerde wisselstand, een rangerende goederentrein op stilstaande goederenwagons. Er vielen geen gewonden.
- Geldrop 1961: Op station Geldrop botste een reizigerstrein op een stilstaande rangeerlocomotief. Eén reiziger kwam om het leven. De reizigerstrein was door een foute wisselstand op het verkeerde spoor terecht gekomen.
- Olst 1950: Op station Olst botsten door een verkeerde wisselstand twee goederentreinen frontaal op elkaar. Er vielen geen gewonden, maar er ontspoorden diverse wagens en de schade aan de infrastructuur was aanzienlijk. Ook werd de weg van Olst naar Diepenveen door de treinen versperd.
- Nijmegen 1935: In Nijmegen botsten twee reizigerstreinen tegen elkaar door een verkeerde wisselstand. Er vielen geen gewonden.
- Veenenburg 1848: Bij Veenenburg werd de trein uit Amsterdam per abuis op een zijspoor geleid, waar deze botste op een opgestelde waterwagen. De meeste van de wagens van de reizigerstrein ontspoorden, maar belandden net niet in het nabijgelegen water. Er vielen geen gewonden.
- Laren 1873: Op het station van Laren kwam een reizigerstrein door een verkeerde wisselstand op een zijspoor terecht, waar deze botste op een stilstaande trein. De machinist had de wisselstand al vroeg opgemerkt en heeft nog door krachtig remmen de botsing proberen te voorkomen. Uiteindelijk viel er slechts één gewonde: een conducteur die uit een bagagewagon viel, brak zijn been.
- Woerden 1855: Op station Woerden botste een reizigerstrein tegen een stilstaande werktrein. De loc kantelde, één passagier raakte licht gewond.
Andere ongevallen in de buurt
- Rotterdam 1974 (0 km): Bij Rotterdam Centraal raakte een stoptrein een stalen voetplaat van een viaduct, sleurde deze anderhalve kilometer mee en ontspoorde, waarbij een bovenleidingsportaal werd geraakt. Er vielen geen gewonden. De plaat was in het spoor gekomen bij schilderswerkzaamheden.
- Rotterdam 1969 (0 km): Een reizigerstrein uit Venlo botste op station Rotterdam Centraal op een stilstaande reizigerstrein. Negen reizigers en een machinist raakten gewond.
- Rotterdam 1944 (1 km): Een locomotief die van Rotterdam Delftsche Poort was vertrokken, werd achterop gereden door een reizigerstrein. In de bestuurderscabine van de reizigerstrein vielen twee gewonden. De machinist van deze trein had het vertreksein voor de locomotief aangezien voor zijn eigen vertreksein.
- Rotterdam 1908 (1 km): Een rangerende locomotief reed door een verkeerde wisselstand een kopspoor op en reed door het stootjuk. Drie medewerkers op de trein raakten gewond.
- Rotterdam 1980 (2 km): Bij Rotterdam ontspoorde een reizigerstrein omdat de machinist te snel over een wissel reed. De trein ramde twee pijlers van een viaduct, maar er vielen geen slachtoffers.
- Rotterdam 1962 (2 km): In Rotterdam botste een losse locomotief op een slijptrein. Vier machinisten en leerling-machinisten raakten gewond.
- Rotterdam 1873 (2 km): Bij station Rotterdam Maas botsten twee reizigerstreinen op elkaar. Er vielen geen gewonden.
- Hillegersberg 1946 (2 km): Op emplacement Hillegersberg reed een goederentrein achteruit door een stootjuk. Enkele wagens schoven door de klap in elkaar, waardoor een spoorwegarbeider werd doodgedrukt.
- Rotterdam 1982 (2 km): Op derde Kerstdag 1982 botsten nabij de Schiebrug in Rotterdam een internationale trein en een stoptrein frontaal op elkaar. Er vielen drie doden. Vermoed wordt dat de machinist van de stoptrein een rood sein was gepasseerd.
- Rotterdam 1897 (2 km): Bij de spoorweghaven Westzijde in Rotterdam Feijenoord ontspoorde een goederentrein. Twee goederenwagons kantelden, waardoor een remmer om het leven kwam.