Tussen Overveen en Zandvoort ontspoorde een reizigerstrein. De stoker kwam om het leven, enkele passagiers raakten gewond.
e reizigerstrein van Haarlem naar Zandvoort ontspoorde zo'n twee kilometer voor de badplaats. De locomotief groef zich in het duinzand, terwijl een aantal wagons aan de andere kant van het spoor belandden. De machinist had zich weten te redden door van de trein te springen.
De ontsporing zou zijn veroorzaakt door een te hoge snelheid. De trein zou zijn vertraagd en machinist wilde tijd goed maken door de baanvaksnelheid te overschrijden.
Bronnen
- "Spoorwegongeluk tusschen Zandvoort en Overveen" (De Tijd, donderdag 21 augustus 1890)
- "(geen titel)" (Haagsche Courant, donderdag 11 december 1890)
Vergelijkbare ongevallen
- Heeze 1978: Bij Heeze ontspoorde een lege reizigerstrein, doordat deze te hard door een wissel reed. De kop van de trein kwam in een tuin tot stilstand, slechts meters van een woonhuis. Een passagierende NS-medewerker raakte gewond.
- Almelo 1907: Bij binnenkomst op station Almelo ontspoorde een sneltrein. De locomotief en tender vielen om en verpletterden de machinist en de stoker. Oorzaak was waarschijnlijk een te hoge snelheid.
- Hilversum 1949: Op station Hilversum ontspoorde een reizigerstrein, omdat de trein te snel reed. Er vielen een aantal lichtgewonden, maar de schade aan de infrastructuur was aanzienlijk.
- Woerden 1960: Bij Woerden reed een militaire trein met twee maal de toegestane snelheid door een wissel en ontspoorde. Twee inzittenden kwamen om het leven.
- Watergraafsmeer 1950: Een reizigerstrein uit Amersfoort ontspoorde op een wissel bij de Watergraafsmeer. Er vielen zeven gewonden. De machinist was met zeker 90 km/u door een afleidend wissel gereden.
- Apeldoorn 2003: Bij station Apeldoorn ontspoorde een goederentrein, die te snel door een wissel reed. Er vielen geen slachtoffers, maar de schade aan de trein en de infrastructuur was aanzienlijk.
- Waterhuizen 1991: Bij Waterhuizen Aansluiting ontspoorde een reizigerstrein doordat een wissel te snel werd bereden. Er vielen drie gewonden.
- Heeze 1986: In Heeze ontspoorde een goederentrein doordat deze te snel reed. De ontsporing richtte een enorme ravage aan. De machinist raakte lichtgewond.
- Oldebroek 1955: Bij Legerplaats Oldebroek ontspoorde een militaire trein met verlofgangers. In de ravage en de brand kwamen twee militairen om het leven. Het ongeluk was veroorzaakt doordat een wissel met te hoge snelheid werd bereden.
- Hoofddorp 1992: In de buurt van station Hoofddorp ontspoorde de Intercity Amsterdam-Vlissingen. In de trein vielen vijf doden en tientallen gewonden. De machinist bleek te snel te hebben gereden op een plaats waar in verband met werkzaamheden een scherpe S-bocht was aangelegd. Er bleek echter ook veel mis te zijn gegaan bij de informatievoorziening van machinisten over snelheidsbeperkingen, zoals die bij Hoofddorp golden.
Andere ongevallen in de buurt
- Zandvoort 1928 (2 km): Op station Zandvoort reed een trein door het stootjuk in en ramde het stationsgebouw. Er kwamen twee mensen om het leven.
- Bloemendaal 1940 (5 km): In Bloemendaal botste een reizigerstrein in dichte mist op een ontspoorde goederentrein. Er vielen twee gewonden.
- Haarlem 1942 (6 km): Bij een treinbotsing in Haarlem kwam één persoon om het leven.
- Haarlem 1912 (6 km): Bij station Haarlem botste een goederentrein op een stilstaande locomotief. Er vielen geen gewonden, maar de ravage was groot. De loc bleek op het hoofdspoor terecht te zijn gekomen door een verkeerde wisselstand.
- Bloemendaal 1973 (6 km): In Bloemendaal ontspoorde een trein doordat een zuurstoffles op de rails was gelegd. De machinist raakte gewond. De fles was neergelegd door twee scholieren.
- Vogelenzang 1882 (7 km): Bij Vogelenzang reden twee passagierstreinen frontaal op elkaar. Door werkzaamheden was slechts één van de twee sporen beschikbaar. Twee reizigers kwamen om het leven.
- Hillegom 1938 (8 km): Op station Hillegom woei een deur van een goederenlocomotief open doordat een reizigerstrein op snelheid passeerde. De deurklink vernielde een aantal ramen van de reizigerstrein, waarbij één passagier gewond raakte.
- Haarlem 1851 (9 km): Bij Haarlem ontspoorde een locomotief, die vervolgens in het water belandde.
- IJmuiden 1949 (10 km): Bij de lage vuurtoren van IJmuiden reed een locomotief van de kade af en kwam in het water terecht. De machinist kon van de bok springen, maar raakte daarbij wel gewond.
- Veenenburg 1866 (10 km): Op station Veenenburg moest een reizigerstrein uit Rotterdam wachten op kruising met een trein uit Amsterdam. De Rotterdamse trein reed echter door het stoptonende sein en raakte zijn tegenligger in de flank. Eén passagier raakte gewond.