Bij de spoorweghaven Westzijde in Rotterdam Feijenoord ontspoorde een goederentrein. Twee goederenwagons kantelden, waardoor een remmer om het leven kwam.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Amsterdam 1907: Bij Amsterdam ontspoorde een wagon van een goederentrein. De wagon viel om en kwam op een remmer terecht, die het niet overleefde.
- Amsterdam 1946: De sneltrein uit Enschede ontspoorde vlak voor Amsterdam CS. De locomotief stortte van de spoordijk, waarbij de machinist om het leven kwam.
- Den Haag 1943: Nabij station Den Haag Laan van Nieuw-Oost Indië ontspoorden een aantal rijtuigen van trein 1107. Er kwam één persoon om het leven.
- Nieuwerkerk aan den IJssel 1953: Bij Nieuwerkerk aan de IJssel ontspoorden de laatste tien wagens van een olietrein, onderweg van Schoonebeek naar Pernis. De trein reed nog honderden meters door, waarbij zowel de spoorbaan als de bovenleiding volledig werd vernield. De conducteur raakte gewond, maar wist in de duisternis nog wel een sneltrein uit de richting van Rotterdam tegen te houden.
- Nieuweschans 1910: Op station Nieuweschans ontspoorde een reizigerstrein. Twee personeelsleden moesten uit de wrakstukken gezaagd worden, zij waren echter niet zwaar gewond.
- Hoorn 1990: In Hoorn ontspoorde een leegmattrein op een overweg. Er vielen geen gewonden.
- Oudenbosch 1989: Bij Oudenbosch ontspoorde een goederentrein, geladen met onder andere fosfor. Er vielen geen gewonden.
- Alkmaar 1933: Op station Alkmaar ontspoorde een grindtrein. Een van de rangeerders kwam om het leven.
- Eefde 2005: In Eefde ontspoorde de stoptrein naar Hengelo op een wissel. Er vielen geen gewonden.
- Hengelo 1895: Bij Hengelo ontspoorde de laatste wagon van een trein. Eén persoon kwam om het leven.
Andere ongevallen in de buurt
- Rotterdam 1873 (1 km): Bij station Rotterdam Maas botsten twee reizigerstreinen op elkaar. Er vielen geen gewonden.
- Rotterdam 1971 (2 km): Op goederenemplacement Feijenoord kantelde een tankwagon met benzine, die vervolgens in brand vloog. De brandweer had de grootste moeite om de plaats te bereiken en moest gebruik maken van een trein met platte wagens om de brandweerauto's naar de brand te vervoeren.
- Rotterdam 1974 (2 km): Bij Rotterdam Centraal raakte een stoptrein een stalen voetplaat van een viaduct, sleurde deze anderhalve kilometer mee en ontspoorde, waarbij een bovenleidingsportaal werd geraakt. Er vielen geen gewonden. De plaat was in het spoor gekomen bij schilderswerkzaamheden.
- Rotterdam 1881 (2 km): Bij station Rotterdam Delftsche Poort reed een reizigerstrein in op een stilstaande goederentrein. Twee reizigers kwamen om het leven. De reizigerstrein was door een verkeerde wisselstand het goederenterrein op gereden.
- Rotterdam 1969 (3 km): Een reizigerstrein uit Venlo botste op station Rotterdam Centraal op een stilstaande reizigerstrein. Negen reizigers en een machinist raakten gewond.
- Rotterdam 1944 (3 km): Een locomotief die van Rotterdam Delftsche Poort was vertrokken, werd achterop gereden door een reizigerstrein. In de bestuurderscabine van de reizigerstrein vielen twee gewonden. De machinist van deze trein had het vertreksein voor de locomotief aangezien voor zijn eigen vertreksein.
- IJsselmonde 1963 (3 km): Ten zuiden van Rotterdam reed een reizigerstrein een goederentrein in de flank. Er vielen geen gewonden, maar de schade was aanzienlijk. De machinist van de reizigerstrein was door rood gereden.
- Rotterdam 1908 (3 km): Een rangerende locomotief reed door een verkeerde wisselstand een kopspoor op en reed door het stootjuk. Drie medewerkers op de trein raakten gewond.
- Rotterdam 1961 (3 km): In Rotterdam botste een posttrein op een goederentrein. De machinist van de posttrein was door rood gereden. Een van de machinisten raakte bij de botsing licht gewond.
- Hillegersberg 1946 (4 km): Op emplacement Hillegersberg reed een goederentrein achteruit door een stootjuk. Enkele wagens schoven door de klap in elkaar, waardoor een spoorwegarbeider werd doodgedrukt.