Op station Hattem werd een wagon door de harde wind van zijn plek geblazen. De wagon rolde naar station Elburg-Epe, waar hij in botsing kwam met een reizigerstrein. Er vielen geen gewonden.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Coevorden 1938: Op station Coevorden ging een goederenwagon door de harde wind aan de rol en botste op de vrije baan richting Dalen op een tegemoetkomende goederentrein. Er vielen geen gewonden, maar de wagon was "deerlijk gehavend".
- Halfweg 1938: Bij Halfweg reden twee werktreinen op elkaar. De machinist van een trein uit Amsterdam had in de dichte mist de andere, stilstaande trein niet opgemerkt en botste er met een flinke vaart op. Er vielen geen gewonden.
- Oisterwijk 1866: Een in Rijen opgestelde goederenwagon ging door de harde wind aan de rol. De wagen rolde door Tilburg en Oisterwijk en botste tegen een tegemoetkomende trein. De wagen werd vernield en de locomotief van de trein raakte beschadigd.
- Heerenveen 1927: In Heerenveen botste een sneltrein op een aantal goederenwagons. De machinist kwam om het leven.
- Lunteren 1981: Op station Lunteren wist een machinist, door de gladde rails, zijn trein niet op tijd voor een rood sein te stoppen. De trein gleed door en botste frontaal op een tegemoetkomende trein. Er vielen zes lichtgewonden.
- Capelle aan den IJssel 1899: Bij station Capelle aan den IJssel reed een posttrein in dichte mist in op een stilstaande reizigerstrein. Met 8 doden was dit het zwaarste Nederlandse spoorwegongeluk van de negentiende eeuw.
- Bloemendaal 1940: In Bloemendaal botste een reizigerstrein in dichte mist op een ontspoorde goederentrein. Er vielen twee gewonden.
- Kijkuit 1912: Op het station van Kijkuit botste een reizigerstrein op een aantal goederenwagons, die door de wind het hoofdspoor op waren geblazen. De machinist kwam om het leven.
- Maarsbergen 1865: Doordat de machinist van een goederentrein in de mist een sein had gemist, botste hij op station Maarsbergen tegen een stilstaande goederentrein. Een aantal wagens ontspoorden, maar er vielen geen gewonden. De conducteur van de stilstaande trein had op de achterste wagen dienst moeten doen, maar had zich verslapen en ontsnapte daarmee aan de dood.
- Vlaardingen 1953: Tussen Maassluis en Vlaardingen botste een reizigerstrein achterop een andere, stilstaande reizigerstrein. Er vielen slechts enkele gewonden. De achterste trein had door de dichte mist een onveilig sein gemist.
Andere ongevallen in de buurt
- Elburg-Oldebroek 1910 (0 km): Door een verkeerde wisselstand ramde de locomotief van een goederentrein het stationsgebouw van station Elburg-Oldebroek (tegenwoordig 't Harde). Er kwamen vier kalveren om het leven.
- Oldebroek 1955 (3 km): Bij Legerplaats Oldebroek ontspoorde een militaire trein met verlofgangers. In de ravage en de brand kwamen twee militairen om het leven. Het ongeluk was veroorzaakt doordat een wissel met te hoge snelheid werd bereden.
- Nunspeet 1970 (6 km): Bij Nunspeet werd een personenauto aangereden door een posttrein, waarna de trein uitbrandde. Alle vijf inzittenden van de auto kwamen om het leven.
- Wezep 1958 (8 km): Op een onbewaakte overweg bij Wezep werd een lijnbus, die vast was komen te zitten, aangereden door een sneltrein. Er vielen vier doden.
- Wezep 1965 (9 km): Bij Wezep werd een goederentrein aangereden door een vrachtwagen met defecte remmen. De trein ontspoorde en vloog in brand.
- Heerde 1947 (10 km): Bij station Heerde botste een reizigerstrein op een stilstaande goederentrein. Er vielen zes gewonden.
- Hattemerbroek 1915 (13 km): Bij Hattemerbroek ontspoorde een aantal wagens van een sneltrein. Eén passagier kwam in de ravage om het leven. Het ongeluk werd veroorzaakt door de wisselwachter, die een wissel omlegde waar de trein net over reed.
- Hattem 1983 (14 km): Bij de IJsselbrug van Hattem reed een reizigerstrein een auto aan, ontspoorde en gleed deels van de spoordijk af. De automobilist kwam om het leven.
- Hattem 1982 (14 km): Op een overweg bij Hattem ontspoorde een reizigerstrein na een aanrijding met een auto. De automobiliste kwam om het leven.
- Hulshorst 1918 (14 km): Bij Hulshorst ontspoorde een goederentrein, omdat het spoor was opgebroken bij werkzaamheden. Er vielen geen gewonden.