Bij Molenhoek werden tijdens werkzaamheden drie baanwerkers aangereden door een reizigerstrein die met hoge snelheid passeerde.
Bronnen
- "'Een ongeluk als dit is de nachtmerrie van elke NS'er'" (Het Parool, donderdag 1 juni 1995)
Vergelijkbare ongevallen
- Enschede 2002: Op station Enschede botste een Intercity met een stootjuk en ontspoorde. Er raakten vier reizigers gewond.
- Arnhem 1998: Bij het PTT-expeditieknooppunt in Arnhem ontspoorde een trein met zwavelkoolstof nadat deze tegen een stootjuk was gereden. Er vielen geen gewonden.
- Hoorn 1990: In Hoorn ontspoorde een leegmattrein op een overweg. Er vielen geen gewonden.
- Oudenbosch 1989: Bij Oudenbosch ontspoorde een goederentrein, geladen met onder andere fosfor. Er vielen geen gewonden.
- Eefde 2005: In Eefde ontspoorde de stoptrein naar Hengelo op een wissel. Er vielen geen gewonden.
- Amersfoort 2004: Op station Amersfoort botste een sneltrein op een rangerende trein. Er vielen geen gewonden.
- Geldermalsen 1996: Op het station van Geldermalsen botsten een reizigerstrein en een goederentrein.
- Winterswijk 1991: Op het station van Winterwijk reed de trein uit Apeldoorn achterop de stilstaande trein naar Arnhem. Er vielen zeven gewonden.
- Gouda 1988: Bij station Gouda botste de trein uit Boskoop op die naar Rotterdam. Er vielen twee lichtgewonden in de treinen.
- Amsterdam 1982: Op Amsterdam C.S. botste een trein uit Utrecht achterop een stilstaande trein. Veel reizigers waren al opgestaan om naar de deuren te lopen, waardoor er vijf gewonden vielen.
Andere ongevallen in de buurt
- De Horst 1945 (6 km): Tussen Groesbeek en Kranenburg botste een trein met Engelse verlofgangers op een losse locomotief, die in tegengestelde richting reed. De machinist en de conducteur van de trein kwamen om het leven.
- Nijmegen 1979 (7 km): Nabij de Kolpingbuurt in Nijmegen boorde een leegmaterieeltrein zich frontaal in een stoptrein. Acht mensen kwamen om het leven en er vielen tientallen gewonden.
- Nijmegen 1935 (8 km): In Nijmegen botsten twee reizigerstreinen tegen elkaar door een verkeerde wisselstand. Er vielen geen gewonden.
- Beugen 1940 (10 km): Bij Beugen botsten twee treinen frontaal op elkaar. Zes passagiers kwamen om het leven. Een van de twee treinen had een stoptonend sein gemist.
- Sint Hubert 1926 (11 km): Tussen Haps en Mill bezweek de spoorbrug over de Raam het onder het gewicht van een passagierstrein. De locomotief kwam in het water terecht, maar er vielen geen gewonden. De brug had het begeven door het hoge water na de overstroming van de Maas.
- Vork 1918 (14 km): Bij station Vork, tussen Arnhem en Nijmegen, botsten twee goederentreinen op elkaar. Drie personeelsleden kwamen om het leven.
- Elst 1954 (16 km): Op station Elst reed een sneltrein in op een stilstaande stoptrein. Zes reizigers kwamen om het leven. De botsing was veroorzaakt door een verkeerde wisselstand, omdat een trekdraad van de wisselbediening was gebroken.
- Ravenstein 1946 (16 km): Op de Maasbrug bij Ravenstein reed een militaire trein met Engelse verlofgangers op een stilstaande goederentrein. Vijf militairen kwamen om het leven.
- Zevenaar 1902 (21 km): Bij station Zevenaar ontspoorde een goederentrein omdat er tijdens het passeren een wissel werd omgelegd. De wisselwachter bleek te diep in het glaasje te hebben gekeken.
- Zevenaar 2011 (21 km): Bij Zevenaar botste een internationale trein op een goederentrein. Er vielen geen gewonden, maar de schade was aanzienlijk. De botsing was veroorzaakt door koperdiefstal.