Twee goederentreinen botsten op elkaar bij Deurne. Twee conducteurs kwamen om het leven. Beide machinisten bleken naar hetzelfde sein te hebben gekeken, waardoor de treinen elkaar tegenkwamen.
p station Deurne moest een goederentrein uit Rotterdam wachten tot een andere goederentrein uit Venlo was gepasseerd, maar reed door en een botsing was onvermijdelijk. Door de klap kwamen twee conducteurs om het leven.
Naderhand bleek dat de machinist die had moeten stoppen, het veilige sein voor de andere trein had aangezien voor het zijne. Bij de opruimwerkzaamheden in de dagen erna raakte nog eens een baanwerker zwaargewond toen hij tussen de buffers van twee wagens terecht kwam.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Amersfoort 2006: Dit ongeval is nog niet beschreven.
- Amsterdam 2004: Aan de oostzijde van Amsterdam Centraal botst een leegmattrein frontaal op een Intercity. 19 reizigers raken gewond. De botsing werd veroorzaakt door een STS-passage van de leegmattrein.
- Arnhem 2006: Op station Arnhem botste een goederentrein op een reizigerstrein. Er vielen tientallen gewonden. De machinist van de goederentrein was door een rood sein gereden, maar werd daar later van vrijgesproken, omdat de seinplaatsing onduidelijk was.
- Breda 1894: Bij Breda botsten twee goederentreinen op elkaar. Er vielen twee doden.
- Ede 1926
- Delft 1941 (juni): Op station Delft reed een trein uit Rotterdam in op een rangerende goederentrein. Er vielen geen gewonden.
- Delft 1941 (augustus): Op station Delft botste een rangeertrein op een goederentrein uit Den Haag, die door een onveilig sein was gereden. Er vielen geen gewonden.
- Maarn 1939: Bij station Maarn botste een reizigerstrein op een zandtrein, die door een onveilig sein was gereden. De hoofdgeleider van de zandtrein raakte zwaargewond.
- Leidschendam 1938: Bij de remise in Leidschendam botsten twee treinen frontaal op elkaar, nadat een van de twee door een onveilig sein was gereden. Een van de machinisten raakte lichtgewond.
- Nuth 1914: Bij station Nuth botsten twee reizigerstreinen op elkaar. Een remmer kwam om het leven. Een van de treinen zou door een onveilig sein zijn gereden.
Andere ongevallen in de buurt
- Helmond 1957 (10 km): Bij Helmond ontspoorde een trein doordat de rails te los lagen. De trein greep een aantal baanwerkers, van wie er vier gewond raakten.
- Geldrop 1961 (17 km): Op station Geldrop botste een reizigerstrein op een stilstaande rangeerlocomotief. Eén reiziger kwam om het leven. De reizigerstrein was door een foute wisselstand op het verkeerde spoor terecht gekomen.
- Heeze 1978 (17 km): Bij Heeze ontspoorde een lege reizigerstrein, doordat deze te hard door een wissel reed. De kop van de trein kwam in een tuin tot stilstand, slechts meters van een woonhuis. Een passagierende NS-medewerker raakte gewond.
- Heeze 1986 (17 km): In Heeze ontspoorde een goederentrein doordat deze te snel reed. De ontsporing richtte een enorme ravage aan. De machinist raakte lichtgewond.
- Sterksel 1963 (18 km): Tussen Sterksel en Leende werd een vrachtwagen met gasflessen geramd door een sneltrein. Beide inzittenden kwamen om het leven.
- Venray 1976 (19 km): Tussen Venray en Maashees ontspoorde een reizigerstrein na een aanrijding met een auto. Beide inzittenden van de auto kwamen om het leven, één treinreiziger raakte gewond.
- Tongelre 1976 (19 km): Bij Tongelre Aansluiting, bij Eindhoven, botsten een reizigers- en een goederentrein zijdelings. Een motorpostwagen, die aan de goederentrein was gekoppeld, ontspoorde en kantelde. Er vielen geen gewonden.
- Eindhoven 1992 (20 km): Op station Eindhoven reed een stoptrein een Intercity in de flank. Er vielen geen doden, maar wel tientallen gewonden. De machinist van de stoptrein was een rood sein gepasserd.
- Vierlingsbeek 1918 (21 km): Op station Vierlingsbeek botste een goederentrein op een aantal goederenwagons. Een remmer kwam om het leven.
- Eindhoven 1878 (22 km): Tussen Eindhoven en Best reden twee treinen frontaal op elkaar. Er viel één dode en dertien gewonden.