Nabij Barendrecht botsten twee goederentreinen frontaal op elkaar. Een passerende Intercity reed in op de brokstukken. De machinist van één van de goederentreinen kwam om het leven. Hij bleek ook de veroorzaker te zijn van het ongeluk: hij was een STS gepasseerd waardoor zijn trein in de rijweg van de andere goederentrein terechtkwam.
rein 61300, een gemengde goederentrein van DB Schenker, was rond 17.45 uur van rangeerterrein Onnen vertrokken richting de Kijfhoek, nabij de Rotterdamse haven. De trein, met diverse wagens met gevaarlijke stoffen, reed zonder vertraging en kwam bij Barendrecht Aansluiting een rood sein tegen.
Dat sein stond op rood omdat op hetzelfde moment trein 42331, een containertrein van ERS Railways, in aantocht was en een rijweg over het spoor kreeg aangeboden dat ook door de 61300 moest worden gebruikt. Deze containertrein was onderweg van de Kijfhoek naar Warschau.
Trein 61300 passeerde met 40 km/h het rode sein en reed een wissel open. Onder het viaduct van rijksweg A15 kwamen de twee treinen frontaal in botsing. De machinist van de 61300 kwam hierbij om het leven, de machinist van de 42331 raakte zwaargewond.
Een van de wagens van de 61300 ontspoorde en kwam op het nevenspoor terecht. Daar werd de wagen geraakt door een internationale trein naar Brussel. De gevolgen van deze botsing bleven beperkt tot een lichtgewonde reiziger, omdat de machinist van de internationale trein al flink had afgeremd na het zien van vonken van de bovenleiding onder het viaduct.
Op het volgende nevenspoor stopte de sneltrein naar Dordrecht na het ontvangen van twee alarmoproepen. De machinist bood direct hulp, onder meer door twee beginnende brandjes te blussen.
oor de ravage was er dagenlang geen treinverkeer mogelijk tussen de Rotterdamse haven en de Kijfhoek. De treinwrakken moesten worden opgeruimd met behulp van de inzet van tanks en de infrastructuur was zwaar beschadigd.
Uit onderzoek bleek dat de machinist van de 61300 waarschijnlijk onwel was geworden bij de nadering van het stoptonend sein. Al twee maal eerder die dag had de trein een snelremming gekregen doordat de dodemansknop niet op tijd was bediend. Verder bleek achteraf dat de machinist een hartkwaal had gehad, die van invloed op zijn bewustzijn kon zijn geweest.
Bronnen
- "Dode na treinbotsing bij Barendrecht" (Nu.nl, donderdag 24 september 2009)
- "Botsing tussen twee goederentreinen en een passagierstrein, 24 september 2009" (Onderzoeksraad voor Veiligheid, dinsdag 18 januari 2011)
- "DB Cargo vecht miljoenenclaim voor treinbotsing Barendrecht aan" (SpoorPro, maandag 8 mei 2017)
Youtube
Vergelijkbare ongevallen
- Bergentheim 1955: Op station Bergentheim botste een olietrein tegen een tegemoetkomende reizigerstrein. Er vielen geen gewonden. De olietrein was door rood gereden, nadat de machinist onwel was geworden.
- Roermond 2003: Op station Roermond botste een reizigerstrein frontaal op een goederentrein. Tientallen reizigers raakten gewond, de machinist bleek door een hartinfarct een rood sein te zijn gepasseerd en overleefde het ongeluk niet.
- Zutphen 1952: Bij Zutphen reed een grindtrein een tegemoetkomende goederentrein in de flank. De grindtrein had moeten wachten op de goederentrein, maar was door de gladheid door het rode sein gegleden. De machinist en de conducteur van de grindtrein raakten lichtgewond.
- Buitenpost 1912: Bij station Buitenpost reed een reizigerstrein met volle vaart in op de achterkant van een rangerende goederentrein. Er vielen geen gewonden.
- Blauwkapel 1972: Op knooppunt Blauwkapel reden twee goederentreinen elkaar in de flank. Een van de machinisten was door een rood sein gereden. Voor de botsing was hij nog van de trein gesprongen, waarbij hij gewond raakte.
- Empel 1959: Bij de enkelsporige brug over de Maas reed een goedetentrein een tegemoetkomende goederentrein in de flank. Er vielen geen gewonden.
- Hardenberg 1984: Ten zuiden van Hardenberg reed een losse locomotief door een rood sein en reed een goederentrein uit de richting Zwolle in de flank. Drie tankwagens en de loc van de goederentrein ontspoorden, maar er vielen geen gewonden.
- Harmelen 1960: Bij Harmelen Aansluiting passeerde een goederentrein een rood sein en botste frontaal op een tegemoetkomende goederentrein. Beide treinen ontspoorden door de klap en de machinisten raakten allebei gewond.
- Amersfoort 1955: Bij Amersfoort reed een goederentrein achter op een andere goederentrein, waarschijnlijk na het passeren van een rood sein. Er vielen geen gewonden.
- Zwolle 2001: Bij station Zwolle botste een Intercity zijdelings op een goederentrein. Zeven passagiers raakten gewond en de reizigerstrein ontspoorde.
Andere ongevallen in de buurt
- Rotterdam 1961 (2 km): In Rotterdam botste een posttrein op een goederentrein. De machinist van de posttrein was door rood gereden. Een van de machinisten raakte bij de botsing licht gewond.
- IJsselmonde 1963 (3 km): Ten zuiden van Rotterdam reed een reizigerstrein een goederentrein in de flank. Er vielen geen gewonden, maar de schade was aanzienlijk. De machinist van de reizigerstrein was door rood gereden.
- Rotterdam 1971 (4 km): Op goederenemplacement Feijenoord kantelde een tankwagon met benzine, die vervolgens in brand vloog. De brandweer had de grootste moeite om de plaats te bereiken en moest gebruik maken van een trein met platte wagens om de brandweerauto's naar de brand te vervoeren.
- Rotterdam 1897 (6 km): Bij de spoorweghaven Westzijde in Rotterdam Feijenoord ontspoorde een goederentrein. Twee goederenwagons kantelden, waardoor een remmer om het leven kwam.
- Zwijndrecht 1963 (6 km): Tussen Zwijndrecht en Barendrecht ontspoorde de trein naar Rotterdam, nadat deze op een overweg een bestelauto had aangereden. Er vielen geen gewonden, de automobilist was voor de botsing al uit zijn wagen gestapt.
- Rotterdam 1936 (6 km): In het havengebied van Rotterdam werd een autobus aangereden door een trein. Er vielen drie gewonden.
- Rotterdam 1873 (7 km): Bij station Rotterdam Maas botsten twee reizigerstreinen op elkaar. Er vielen geen gewonden.
- Rotterdam 1952 (7 km): Bij Pernis reden twee reizigerstreinen achter op elkaar. Er vielen twee doden en tientallen gewonden. De achterste trein had te hard gereden.
- Rotterdam 1974 (8 km): Bij Rotterdam Centraal raakte een stoptrein een stalen voetplaat van een viaduct, sleurde deze anderhalve kilometer mee en ontspoorde, waarbij een bovenleidingsportaal werd geraakt. Er vielen geen gewonden. De plaat was in het spoor gekomen bij schilderswerkzaamheden.
- Rotterdam 1881 (8 km): Bij station Rotterdam Delftsche Poort reed een reizigerstrein in op een stilstaande goederentrein. Twee reizigers kwamen om het leven. De reizigerstrein was door een verkeerde wisselstand het goederenterrein op gereden.